KORCZAK NA MARGINESACH. Czytając
Pamiętnik Starego Doktora
Ukazał się długo oczekiwany przez środowisko
Korczakowców drugi tom z cyklu „Odsłony Myśli” – z serii
„książek o książkach”. Wydanie pod redakcją naukową dr.
Zbigniewa Rudnickiego zostało zatytułowane: „Korczak na
marginesach. Czytając
Pamiętnik
Starego Doktora”. Tom poświęcony jest dziedzictwu myśli
Janusza Korczaka, zawartych w ostatniej jego pracy –
„Pamiętniku”, będącym swego rodzaju duchowym
testamentem. W próbie odczytania dzieła Janusza Korczaka
z uwzględnieniem aktualnej perspektywy oraz istotnych
kontekstów wzięło udział wielu badaczy reprezentujących
różne dyscypliny i ośrodki naukowe z Polski oraz z
zagranicy.
Książka została wydana przez Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Prolog
Spis treści
Zapraszam do interesującej lektury
Barbara Janina Sochal
Przewodnicząca Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza
Korczaka
This book is the result of the work of a research team
whose aim was to attempt to reinterpret one of the last
texts written by Janusz Korczak, that is.
Pamiętnik
[Memoirs], which is a short book [it has fewer than 100
pages, depending on the edition], but nonetheless
conveys an incredibly important message.
The authors of the articles took up the challenge of
comparing their previous research experience with a work
which is not only a secret, spiritual record of the last
days of his life, but also a kind of testament.
The notes that Korczak made during a very difficult time
in his life [war, ghetto, illness, old age] still pose a
great challenge for those who study his life and work.
In the book „KORCZAK NA MARGINESACH. ”Czytając
Pamiętnik Starego Doktora” [Korczak at the Margins.
Reading Old Doctor’s Memoirs] the authors of particular
articles analyze different themes and issues which
emerge when reading the source text.
This book contains reflections about self-education, the
tragic nature of human existence, the art of living,
genius loci, the seemingness of life, the Holocaust,
death as well as the understanding of an educator’s
role. This volume makes no claims to be complete; on the
contrary, the authors’ intention was to encourage debate
and further, in-depth interpretations of Janusz
Korczak’s works.